Concept

Youth Biennial 2021

Bijenale Mladih 2021 obuhvata tri centralna segmenta:

1. Curatorial workshops / work on the production of new works by young artists;
2. Izlo?bu na vi?e lokacija u Beogradu sa fokusom na predeo Kalemegdanske tvr?ave;
3. Edukativni program - prate?i program izlo?be (onlajn)

1. CURATORIAL WORKSHOPS

Radionice produkcije novih umetni?ki radova (april-maj)
Kustoske radionice koncipirane su kao ?etvoronedeljna saradnja kustoskog i organizacionog tima sa 40 mladih umetnika iz Srbije i regiona Balkana koji se biraju na osnovu javnog poziva, a kojima ?e za produkciju radova i saradnju ovim projektom biti obezbe?ena sredstva. Planirano je da se odr?i 5 kustoskih radionica koje bi bile problemski dalje koncipirane tek po zavr?etku javnog raspisa za prijem predloga projekata za produkcije novih radova, shodno uvidu u teme i ideje kojima se bave mladi umetnici. Radionice ?e se odvijati kroz intezivnu komunikaciju tima mladih kustoskinja i organizacionog tima BM sa 40 mladih umetnika, kombinovano onlajn i u?ivo. 40 umetnika ?e biti izabrani putem javno raspisanog konkursa (otvoren tokom marta meseca). Radionice ?e se odr?avati i u?ivo: na otvorenom prostoru Kalemegdanske tvr?ave, u prostorijama Umetni?kog paviljona ?Cvijeta Zuzori?? i Doma kulture Studentski grad, tokom meseca maja i juna, shodno epidemiolo?kim uslovima. Koncipirane su kao prostor za eksperiment, dijalog, razmenu mi?ljenja, u cilju ?to bolje pripreme za izvo?enje finalnih radova.

Plan realizacije projekta podrazumeva slede?e faze:

Phase 1 / workshop: ARTICULATION OF IDEAS / ATTENTION & LISTENING

Radionice su zami?ljene kao razgovori, ?itala?ke grupe i diskusije izme?u umetnika i organizacionog tima Bijenala (svih uklju?enih u projektu), tokom kojih bi se po?etne ideje i koncepti umetnika ?to potpunije razvili. Kustoske radionice bi se tokom aprila (priprema) i maja 2021. godine odvijale u prostorima Udru?enja, Doma kulture Studentski grad, na otvorenom prostoru po Kalemgdanskoj tvr?avi, a prema potrebi i onlajn. Planirano je da se odr?i 5 kustoskih radionica koje bi bile problemski dalje koncipirane tek po zavr?etku javnog raspisa za prijem predloga projekata za produkcije novih radova, shodno uvidu u teme i ideje kojima se bave mladi umetnici.

Kustoske radionice vodi tim od tri mlade kustoskinje izabrane od strane Umetni?kog saveta ULUS-a na javnom konkursu (decembar 2020-januar 2021): Jovana Trifuljesko, Senka Latinovi? i Teodora Jeremi? (biografije u prilogu).

Segment kustoskih radionica je posve?en saradnji sa studentima Arhitektonskog fakulteta (pod mentrostvom profesora dr Pavla Stamenkovi?a, docenta i dr Petra Cigi?a), koji ?e se uklju?iti u proces osmi?ljavanja izlo?bene postavke (razrada arhitekture izlo?be na vi?e lokacija u Beogradu) i u direktnoj komunikaciji sa umetnicima i kustosima, kroz timski rad, ste?i va?na prakti?na iskustva. Zajedno ?emo posetiti izlo?bene i javne prostore u kojima ?e izlo?ba biti postavljena, ?itati tekstove koje ?e kustoski tim pripremiti i prilagoditi u saradnji sa umetnicima, transparentno razgovarati o bud?etskim kapacitetima izlo?be i postizanju ?to boljih rezultata sa postoje?im resursima, kao i interakciji sa publikom kroz prate?i program koji ?e se odvijati tokom trajanja izlo?be.

Planirano je da se za vreme trajanja kustoskih radionica, sprovede istra?ivanje o uslovima rada mladih umetnika iz Srbije, koje bi bilo dostupno publici za vreme trajanja izlo?be (katalog izlo?be, ULUS MEDIA).

Phase 2 / workshop: PRODUCTION OF WORKS / INTERACTION & PLAY
Jun i jul 2021 bi?e posve?eni produkciji do 40 novih umetni?kih radova. Pozivom za predlog radova koji bi bili realizovani u sklopu Bijenala mladih, mladi bi bili ohrabreni da predlo?e ne samo pojedina?no stvarala?tvo, ve? i udru?ivanje u grupe/kolektive pri izvo?enju finalnih radova. Radovi ?e biti zami?ljeni i izvedeni u najrazli?itim medijima: video/audio, tekstualni iskaz, performans, instalacija, site-specific intervencija, slika, skulptura, itd.
2. IZLO?BU: ZAJEDNI?KI JEZIK / LANGUAGE IN COMMON
(29. jul ? 05. septembar 2021) ? fizi?ki prostor
U toku leta bi?e realizovan program u okviru kojeg se sumira celokupno iskustvo koje su u?esnici stekli i prezentuje kroz izlo?bu i prate?e programe. Izlo?ba nije konvencionalno zami?ljena, ve? predstavlja mesto susreta i razmene svih uklju?enih u ovaj proces, i deljenja sa ?irom publikom. Izlo?ba se realizuje u fizi?kom prostoru na vi?e lokacija u Beogradu (Prostori ULUS-a, Dom kulture Studentski grad, Kalemegdanska tvr?ava, niz javnih prostora). Po?eljno je da se radovi promisle u odnosu na dati prostor: javne povr?ine i institucije koje se tamo nalaze (Kula Neboj?a, opservatorija, Prirodnja?ki muzej, Zoolo?ki vrt, Vojni muzej, Rimski bunar, barutana, luna-park itd). Planirano je da izlo?bu prati katalog koji bi trebao da dokumentuje sva iskustva tokom realizacije ovog projekta, a prate?i program izlo?be ima?e edukativnu funkciju, da razvoje projekta mladih umetnika i drugih budu?ih kulturnih radnika koji su prakti?no realizovani tokom kustoskih radionica, u teorijskom smislu i u pogledu dru?tvene anga?ovanosti dodatno pro?iri, ?ime ?e biti kreiran prostor za nastavak usavr?avanja mladih umetnika i usled zavr?etka projekta Bijenale mladih 2021. Umetni?ka istra?ivanja i nove produkcije, bi?e deljena i putem novog segmenta ULUS-ovog veb sajta – ULUS MEDIA.
ZAJEDNI?KI JEZIK naziv je izlo?be Bijenala mladih 2021 a nastao je kao rezultat sinergije razli?itih koncepata svih uklju?enih u ovaj projekat (tri zasebna kustoska pristupa nastala su na osnovu uvida u organizacionu strukturu i misiju Bijenala mladih koju su sastavili mladi akteri u polju umetnosti tokom pripremnog perioda (Javne pripreme I) a potom su sjedinjena u jedinstvenu formu (Javne pripreme II). Selektovane teme izlo?be odnose se na refleksiju permanetnog kriznog stanja u savremenom dru?tvu i polju umetnosti, sagledanog kroz ideolo?ku transformaciju rada (u umetnosti i drugim oblastima dru?tvenog delovanja), javnog prostora i javnog interesa, kao i zdravstveno-ekolo?kih posledica koje imaju uticaja na savremeni svet.  Obrazlo?enje kustoskog koncepta: ?Zajedni?ki jezik se gradi se kroz kolektivni rad i konstantnu razmenu. Zajedni?ki jezik (Language in Common) nije stvar i nemogu?e ga je izmeriti. Zajedni?ki jezik vidimo kao mesto slobode i mesto borbe na kome se borimo za ono do ?ega nam je stalo, tako ?to verujemo u to, ?to smo posve?eni, ?to eksperimenti?emo, istra?ujemo i insistiramo na kolektivnom izra?avanju. Zajedni?ki jezik ne mora biti uniforman, on zavisi od konteksta u kome nastaje. Govoriti kroz zajedni?ki ozna?itelj ?mi? ne zna?i govoriti u ime nekoga – to je poku?aj da se uspostavi novo kolektivno telo, koje ?govori? zajedni?kim jezikom, jer razume, ose?a ili do?ivljava sli?ne probleme. Zajedni?ki jezik je konstelacija simbola, ha?tagova, neologizama, emod?ija, ali nije samo to. On je i sistem komunikacije revolucionarnog kolektiva u nastajanju. On je mesto susreta nove generacije koja se sporazumeva na druga?iji na?in, pomalo kriptovano za prethodne, kroz nova pravila, nove izazove, nove tendencije. Nova zna?enja i vrednosti, nove prakse, novi odnosi i tipovi odnosa se neprekidno stvaraju a novi ?jezik? podrazumeva spremnost da se oni prepoznaju i defini?u. Zato Biejenale mladih 2021 poziva sve one koji ?ele da budu sau?esnici, partneri, zaverenici, graditelji novog jezika, u?esnici, koautori. Sve koji stvaraju, pi?u, promi?ljaju, izra?avaju se vizuelno, zvukom, pokretom, da zajedno mapiramo probleme, brige, ?umove savremenog dru?tva i istra?imo horizonte i prostore budu?nosti – kako izgledaju, kako do njih sti?emo i ?ta je potrebno da ode ili nestane da bi nam se ukazali?? (iz zajedni?kog kustoskog koncepta Bijenala mladih 2021). U sklopu zajedni?ke celine, bi?e realizovane tri podteme koje ?e obraditi svaka od kustoskinja ponaosob, a koje ?e imati me?usobna preklapanja:

A. IZOLACIJA / CONFINEMENT

Klju?ne re?i: izolacija, usamljenost, klaustrofobija, kriza, white cube, identitet, ideologija, dru?tvene mre?e, introspekcija/sloboda

?Sveprisutni ose?aj usamljenosti koji je pojeo jednu generaciju dostigao je svoj zenit sa dolaskom pandemije. ?ivimo u istorijskom trenutku gde smo na jedan klik udaljeni od svih ljudi koje volimo, svakog muzeja i filma, me?utim i dalje ose?amo nezadovoljstvo. Psihi?ka i fizi?ka izolacija nikada nisu bile toliko jasno opipljive. Gde po?eti sa demistifikacijom ovog ose?aja, i ?ta je on uop?te? Kuda god da krenemo nailazimo na preovla?uju?i ose?aj zatvorenosti. Kakve su to kutije u kojima se nalazimo, i ?ta nas spre?ava da iz njih pobegnemo? Da li smo na silu zatvoreni, ili u?u?kani izme?u zidova?  Da li mo?emo sklopiti zajednicu uprkos zatvorenim granicama, razli?itim ideologijama i umetni?kim tradicijama? Pomalo ironi?no, naslovom Confinement, ?elim da pokrenemo dijalog i preispitamo razli?ite aspekte izolacije. Da bi se ?problem? re?io, mora? priznati da on postoji, o tome se ovde radi. Hajde da defini?emo ograni?ene prostore u kojima mislimo, stvaramo i ?ivimo i da zajedno istra?imo problematiku institucija, ideologija, dru?tva i generacije. (Iz koncepta kustoskinje #1, Jovane Trifuljesko)

Klju?ne re?i: zajedni?tvo, urgentnost, strujanje, razmena, o?ivljavanje, disanje, sve?ina, ritam, proto?nost, promena, pokretljivost, propustljivost, neukrotivost ?U vazduhu sve nestaje, isparava, i??ezava, svi ga udi?emo istovremeno, on je prostor koji nastanjujemo, razmenjujemo, uzimamo za sebe i konzumiramo, u kom se susre?emo i ?koegzistiramo u zajedni?koj ekologiji?, u zajedni?kom sistemu. U savremenom svetu, na?i prostori zajedni?tva su ugro?eni sa razli?itih strana, izme?teni su, izmenjeni, a bavljenje vazduhom spada u domen politi?ke ekologije koja kao interdisciplinarno polje ispituje kako nepravedni odnosi moc?i i njihovi diskursi oblikuju na?in na koji su odnosi ljudi i prirode artikulisani, do?ivljeni, proizvedeni, i ukazuje na ono ?to posledi?no dovodi do fizi?kog i psiholo?kog ?breathlessness-a? koji ose?amo svuda. Nema vazduha u megalopolisima koji se gu?e u zaga?enosti, u prekarnim radnim uslovima koji eksploati?u radnike, u sveprisutnom strahu od nasilja, rata, agresije, u napadima anksioznosti zbog (ne)mogu?nosti. U trenutku u kom je Berardijev ?breathlessness? prisutniji nego ikada, vreme je da se zapitamo ?ta je sve ono ?to nas dovodi do stanja bez vazduha? ?ta sputava pravilnu li?nu i dru?tvenu respiraciju? ?ta predstavlja prepreku prirodnom protoku vazduha? Kako ?disati slobodno?? ?ta predstavlja sve? vazduh danas? Da li je sve? vazduh luksuz ili osnovno pravo? Koje su alternative i da li ih ima? Koji su prostori slobode? Kako ih osvojiti ili formirati? Kako iskoristiti vazduh kao element i primer dobrog sistema umre?avanja i razmene, protoka informacija, a disanje kao metod otpora? Kako napraviti svoj ?breathing space? i ?ta je on uop?te? Kako uneti sve? vazduh i provetriti institucije, ustanove, pozicije? ?ime i kako adresirati sva ona pitanja koja ne imenujemo ali su tu negde ?u vazduhu?? (Iz koncepta kustoskinje #2, Teodore Jeremi?)
Klju?ne re?i: Post... post... pos..t, kriza, mladost, polarizacija, imaginacija, kapitalizam ?Post-pandemija - Da li je uop?te mogu?e vratiti se u ?normalne tokove ?ivota? nakon ovakvog iskustva? Da li ?e ovo iskustvo biti jo? jedno koje ?ete prevazi?i, a va?u sada?njost obele?iti prefiksom POST ? post-pandemijsko dru?tvo? Da li mo?ete da se pravite da ?ivite, nakon emotivnog, ekonomskog, psiholo?kog i politi?kog nasilja koje ste pretrpeli? Post-mladost ? Mladi umetnici se ?esto do?ivljavaju kao generatori novih svetova i nove energije, ali da li ste spremni da ba? vi pokrenete to?kove dru?tvene imaginacije? Gde je motivacija? Gde je gri?a savesti? A gde je mladost koju treba bezbri?no pro?iveti? Imate li prava na nju? I ?ta ako posle mladosti nema vi?e ni?ega? Post-istina - Dru?tveni dijalog dana?njice po?iva na antagonizmu i ekstremnoj polarizaciji. La?ne vesti, paranoja i ?ivot u mehuru sa istomi?ljenicima doprineli su destabilizovanju potvr?enih nau?nih otkri?a i kompromitovali novinarsku etiku. Kome danas verujete i za?to sebi? Post-humanizam ? Da li je dana?nji ?ovek dovoljan ili moramo tra?iti nove alternative i kohabitacije kako bismo opstali u nekom budu?em svetu? Koliko su nas strana tela u nama ? ?elik, silikon, pejsmejker i virus iz vakcine ? ve? kiborgizovala? Kiborg je pola ?ovek, pola ma?ina ? fluidno bi?e bez predrasuda. ?Kiborzi nisu puni po?tovanja; oni ne pamte kosmos.?, zapisala je Dona Haravej. Kome smeta jak kiborg? Post-kapitalizam -  ?It's easier to imagine the end of the world than the end of capitalism.? (Frederik D?ejmson, ili Slavoj ?i?ek, verovatno)? (Iz koncepta kustoskinje #3,  Senke Latinovi?)
3. SAMOORGANIZOVANI EDUKATIVNI PROGRAM ZA MLADE U POLjU LIKOVNE UMETNOSTI – RASPRI?AVANjE
(avgust-septembar) ? fizi?ki i online prostor

Edukativni program za mlade umetnike je mesto izgradnje dodatno/dopunskog znanja, i to onog koje se ne mo?e dobiti kroz formalno obrazovanje u oblasti umetnosti, posebno s obzirom na veliki deficit diskurzivnog i teorijskog znanja i povezanosti rada umetnika sa aktuelnim dru?tvenim tokovima u programima umetni?kih akademija i fakulteta. Iz ovog razloga, program nosi naziv RASPRI?AVANjE jer se njime ?eli ozna?iti zakora?enje u polje refleksivnosti i promi?ljanja dru?tvenih procesa iz polja umetnosti. Kroz pokretanje tema poput oblika organizovanja kolektivnog umetni?kog delovanja, strate?ke uloge savremenog umetni?kog stvarala?tva u kulturnoj politici Srbije, ekonomije umetni?kog rada i mogu?nosti za uklju?ivanje umetnika u ?ire dru?tveno-ekonomske procese, umetnosti u sajber svetu, odnosa umetnosti i identitetskih politika, ekologije itd, projekat nastoji da pospe?i razvoj emancipatorskih praksi mladih pod okriljem ULUS-a.
Edukativni program podrazumeva liniju samo-edukacije mladih u okviru ULUS-a i partnerskih organizacija kroz organizvanje serije razgovora sa kompetentnim sagovornicima iz oblasti humanisti?kih, prirodnih i tehni?kih nauka i kulture, a koje su inicirali sami mladi umetnici i kustosi. Kroz seriju zajedni?kih razgovora i mentorstava gosti bi predstavljali svoj rad i poku?ali odgovoriti na postavljena pitanja mladih, te pokrenuti mlade na promi?ljanje dru?tvenih tema. Na ovaj na?in, za?eta problematika, inicirana od strane mladih, dobi?e dodatnu strukturalnu dogradnju i ?iru kontekstualizaciju. Svaki od predava?a-mentora gostova?e dva puta: jednom u sklopu predavanja koje ?e odr?ati za mlade i drugi put u sklopu mentorske radionice sa grupom zainteresovanih mladih umetnika za predavanjem predlo?enu temu. Drugo gostovanje bi?e radioni?arskog tipa, a fokus ?e biti na razvoju ideja mladih umetnika.
U toku avgusta meseca, bi?e organizovano:
– 6 onlajn razgovora sa po 3 gosta-predava?a u svakom koja ?e biti preno?ena putem onlajn kanala komunikacije svih saradni?kih organizacija uklju?enih u organizaciju projekta (javni doga?aji regionalnog formata);
– 18 mentorskih radionica gostiju-predava?a s odabranom grupom mladih umetnika (doga?aji za odabrane grupe prijavljenih mladih umetnika);
Ukoliko epidemiolo?ki uslovi dozvole, program ?e biti organizovan u kombinaciji onlajn i u?estvovanja u?ivo.