Tokom letnje pauze u galerijskim prostorima Udruženja likovnih umetnika Srbije otpočele su javne pripreme za organizaciju Bijenala mladih koje je planirano da bude održano 2021. godine. Inicijativa za ponovno pokretanje Bijenala, kao kulturnog okvira u kojem su vizuelni umetnici udruživali svoj rad, oslanja se na kolekciju Fonda mladih (1972-1990) koja je poverena ULUS-u na čuvanje, a proistekla je iz Fonda mladih „Moše Pijade“. Takođe, širi okvir ovog poduhvata je tradicija organizovanja Bijenala mladih na našim prostorima, izložbe koja se pune tri decenije održavala u Rijeci (1960-1991), a potom u Vršcu (1994-2004).

 

Kroz jednomesečni program mladi umetnici će imati priliku da se uključe u rad najstarijeg profesionalnog udruženja umetnika u regionu, kreirajući sopstveno polje delovanja koje je u potpunosti samoorganizovano. Radionice i predavanja istaknutih stručnjaka u polju savremene umetnosti (vidljivi i široj javnosti putem emitovanja onlajn), istraživanja kulturne scene i institucionalne infrastrukture imaju za cilj osnaživanje grupe mladih umetnika da sledeće godine pokrenu sopstvenu manifestaciju – novo Bijenale mladih umetnika, međunarodni projekat pod okriljem ULUS-a. U projektu je učestvovalo 80 mladih umetnika.

Projekat je volonterski podržao veliki broj kustosa, kritičara, organizatora kulturnih događaja i umetnika poput Stevana Vukovića, Ksenije Đurović, Jelene Vesić, Nade Grozdanić, Branislava Dimitrijevića, Maje Ćirić, Mirjane Bobe Stojadinović, Maje Lalić, Marijane Cvetković, Dejana Vasića, Divne Vuksanović, Vide Knežević, Isidore Ilić, Aleksandrije Ajduković, a sve u organizaciji ULUS-a, odnosno Umetničkog saveta i Inicijative ULUS Mladih. Kroz sistem radionica i predavanja, grupa mladih umetnika je podstaknuta da reflektuje, kreira i samostalno osmišljava produkcijske potrebe realizacije budućeg Bijenala mladih u pogledu organizacionih, koncepcijskih, finansijskih, komunikacionih i svih drugih aspekata projekta.

Program javnih priprema Bijenala mladih se sastoji od četiri celine osmišljene tako da pomognu artikulaciju prostora za umetničku praksu mladih, koja će biti prepoznata i društveno učinkovita. To su istraživački procesi i radionice na temu mapiranja umetničke scene, predavanja o kustoskim praksama i organizaciji umetničkih izložbi, zatim programska celina na temu umetničkog rada, praktične radionice koje iniciraju mladi umetnici shodno svojim potrebama, i završni program u okviru kojeg će biti tematizovana koncepcija novog Bijenala mladih. Osnovni izazov koji su već na prvim susretima učesnici ovog programa prepoznali je konstruisanje drugačijeg iskustva od onog koje nude politička i ekonomska stvarnost. Ova smernica u daljem određenju pravca kolektivnog delovanja proizašla je iz prvog radioničarskog bloka koji je podrazumevao aktivno upoznavanje sa institucionalizovanom umetničkom praksom. Kroz obilaske, istraživanja na terenu, intervjue aktera u kulturi, mladi su putem Zoom aplikacije prezentovali način rada tri tipa sektora i izložbenih i produkcionih prostora u polju kulture: javnih ustanova kulture (Dom omladine Beograda, Studentski kulturni centar, Dom kulture Studentski grad, Prodajna galerija Beograd, Muzej savremene umetnosti Beograd), privatnih organizacija i inicijativa u kulturi (Umetnički prostor U10, Bioskop Balkan, Galerija Novembar, Galerija Štab i Galerija Rima), kao i organizacija civilnog društva (Kulturni centar Magacin/Praksa, Kvaka 22, Muzej Trudbenik i Matrijaršija). Učesnici programa su ispitivali zakone koji definišu polje umetnosti, a u tome su imali pomoć kritičara, kustosa i teoretičara umetnosti Stevana Vukovića, umetnika Danila Prnjata i sociološkinje i kulturne radnice Ksenije Đurović.

U cilju boljeg razumevanja konteksta u kojima su nastajale domaće institucionalne platforme za mapiranje produkcije mladih umetnika, kustosi Stevan Vuković i Nada Grozdanić su predstavili dve studije slučaja jugoslovenskih bijenala mladih, sagledanih kroz proces globalne bijenalizacije sveta umetnosti. O iskustvu osmišljavanja i vođenja izložbi velikog formata u različitim geopolitičkim uslovima rada i institucionalnim okvirima, mogućnostima za kreiranje kritičkog prostora i razumevanju epistemološkog karaktera umetničke prakse govorili su Jelena Vesić, nezavisna kustoskinja, istoričarka i teoretičarka umetnosti, Branislav Dimitrijević, profesor istorije i teorije umetnosti, te nezavisni kustosi i kritičari Maja Ćirić i Dejan Vasić. Na osnovu serije predavanja i razgovora sa Mirjanom Bobom Stojadinović, Majom Lalić i Marijanom Cvetković, kulturnim radnicama sa iskustvom u prikupljanju sredstava, promociji i organizaciji velikih kulturnih događaja, učesnici su imali prilike da razmene iskustva i razrade organizacione planove buduće manifestacije Bijenala mladih. U okviru poslednje celine programa Javnih priprema, učesnici su dobili mogućnost da se upoznaju sa temom rada u umetnosti kroz direktnu razmenu sa Aleksandrijom Ajduković i Isidorom Ilić, predstavnicama radnih grupa ULUS-a za samostalne umetnike i fer prakse, ali i da prisustvuju predavanju profesorke teorije medija i filozofkinje Divne Vuksanović o mogućnosti umetnosti da se kroz umetnost kreiraju nova mesta utopijskih narativa.

Izuzetno veliki odziv umetnika na poziv koji je raspisao ULUS ukazuje na jaku potrebu novih umetnika za kreiranje drugačijih prostora razmene i javnog delovanja. Iako je jedna od najvažnijih snaga ove inicijative zainteresovanost mladih za kolektivnu praksu i samoorganizovano delovanje, ceo proces se odvija u otežanim okolnostima, uslovljenim pandemijskom krizom i izostankom podrške iz javnih izvora finansiranja. Dok je konkurs Grada Beograda otkazan, Ministarstvo kulture i informisanja nije prepoznalo značaj ove inicijative, te nije finansijski podržalo ovaj projekat, istovremeno usmeravajući značajna sredstva ka finansiranju komercijalnih privatnih galerija. Takva raspodela javnih sredstava reflektuje kulturnu politiku koja stvarajući kontrolisan prostor umetničkog delovanja ne ostavlja mesta za nove aktere i inicijative.

Poslednja radionica u sklopu projekta Bijenale mladih – Javne pripreme obuhvatiće analizu stanja i mogućnosti za konkretne korake ka organizaciji buduće izložbe. U Galeriji ULUS i Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” završnog dana projekta, u nedelju 23. avgusta, biće održana virtuelna live streaming prezentacija projekta na kojoj će grupa mladih umetnika, učesnika ovogodišnjeg letnjeg programa, predstaviti javnosti predlog jedinstvene organizacije Bijenala mladih 2021 na kojoj su tokom avgusta meseca intezivno radili podeljeni u manje grupe i putem virtuelnih komunikacija. Celokupan poduhvat promišljanja mogućih formi i značenja novog bijenala mladih može se pratiti na YouTube kanalu Udruženja likovnih umetnika Srbije, kao i privremenom izložbom dokumentacije radnog procesa u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ koja će, ukoliko uslovi dopuste, biti otvorena za publiku završnih dana rada na projektu, u subotu 22. i nedelju 23. avgusta.

 

BETON BR.222