Fascinirana sam takozvanim efektom Droste ili „mise en abyme“ (slika u slici), čiji princip – ponekad i nesvesno – usvajam u bilo kojoj disciplini i tematici.
Miljana Niković (Beograd/Berlin) uglavnom eksperimentiše sa videom, fotografijom, zvukom, i rečima. Nakon studija arhitekture u Francuskoj i Nemačkoj, stekla je par godina iskustva u oblastima svoje osnovne profesije. Svojim doktorsko-umetničkim projektom, trenutno istražuje istorijske percepcije i kolektivna sećanja urbanog prostora kroz film. Njena pesma „Le Jeu des Voyous et des Voyelles“ objavljena je u okviru konkursa za mlade pesnikinje i pesnike Poésie-en-Liberté (2010). Njen prvi zvanični video-kolaž „L’Amour Bleu“ nastao je kao muzički spot za DJ-duo „Piège à Filles“ (2012). Povodom Festivala Lumières u Lionu, doprinela je realizaciji kolektivne video instalacije u Institutu Cervantes sa radom „Millusions“ (2014). Njene najnovije video-pesme „Par Jednostavnih Slova“ i „La Rive Virale“, kao i njen prvi eksperimentalni kratki film „Sedam Sedam“ prikazivani su na raznim međunarodnim filmskim festivalima i izložbama (Los Anđeles, Meksiko, Beograd, Atina, Pariz).
U haotičnom i apokaliptičnom svetu, šta se desi ako je vaš um sebično opsednut vašim ljubavnim životom? Ako započnete potragu za potencijalnim ljubavnicima putem aplikacija za upoznavanje? Ako većina njih ne reaguje na vaše poruke (iako vidite aktivne statuse) verovatno nedovoljno stimulisani vašim profilom?Skoro svaki put, komunikacija prestaje bez očiglednog razloga, iako niko ne napušta čet. Pažnja i radoznalost nestaju. Da li će svi oni ostati samo virtuelne fantazije? Da li je uopšte i bilo drugačije pre pandemije? Internet umnožava ekrane koji postaju naši novi fragmentirani prozori ka spoljnom svetu. Povezani sa bilo kim, bilo gde, bilo kada. Ipak, izolovani: sami, usamljeni u sobi, u sebi. Ova vokalna i vizuelna pesma predstavlja dekonstrukciju kratkih rečenica koje se koriste za dogovaranje sastanka sa nepoznatom osobom. Neodlučna i učtiva, dva ili tri jednostavna slova nagoveštavaju trajnu nesigurnost, skromnost, stidljivost — izbegavajući da uvrede ili uplaše sagovornika. Da bi se ovoj samoironičnoj situaciji olakšao ton, svesno se koriste razigrani pop elementi, kako sa zvukom tako i sa paletom boja.
Ubeđena sam da mladost nema veze ni sa godištem ni sa količinom iskustva, već sa stanjem svesti. To stanje je svakako nelinearno, te samim tim relativno u odnosu na tajming: ne postoji garancija da ću se za deset godina osećati mnogo mlađe nego danas, ali se danas sigurno osećam mlađe nego pre deset godina. Doduše, možda će i moj stav biti drugačiji nakon tridesete svećice na rođendanskoj torti! Šalu na stranu, upravo svest određuje to polje obostranog razumevanja i pripadanja jednom duhu, idejama, idealima.
Imam različite metode stvaranja. Najčešće mi se javi reč, slika i/ili zvuk koji me povezuju za koncept koji želim da razrađujem. Ponekad je taj proces veoma spontan i slobodan, izvršen skoro jednim potezom, kada inspiracija dođe sasvim neočekivano i ako sam u mogućnosti da sve trenutne obaveze odložim za kasnije. Međutim, neke projekte razvučem na duži period kako bi se svi parametri međusobno poklopili i odgovorili na seriju pravila koje bih odredila unapred. U ovom drugom slučaju koristim skice, organigrame, razne verzije, kao i detaljnu strukturu za bolji uvid u celokupni sklop. Bitna je i analitička faza prikupljanjem što više materijala da ne bih ponavljala ili kako bih se upravo nadovezala na prethodne rezultate. Verujem da taj multidimenzionalni pristup i potreba za kontrolom dolazi iz polja arhitekture, moje primarne profesije.
Najveći izazov jeste lično zadovoljstvo, ili makar osećaj da je neki rad završen (savršen). Obično volim da rad malo odstoji, kako bih mu se vratila kasnije sa svežijim pogledom. A tako nešto predstavlja luksuz vremena, koje je teško nabaviti u potrebnoj količini.
Ako polazimo od toga da svi mi stvaramo, onda svako od nas i kreira bar jednu formu umetnosti. Međutim, zbog istog razloga smatram da je taj pojam precenjen koliko i potcenjen, te ga koristim oprezno. Za sada, ja samo eksternalizujem neke dileme, sumnje, brige. Zato se lično ne usuđujem da sebe nazivam umetnicom – to radije prepuštam onima koji u mojim eksperimentima ili igrarijama prepoznaju elemente koje ih asociraju na umetnost. Tako će verovatno biti sve dok time ne budem plaćala račune, odnosno kada ću se isključivo posvetiti toj vrsti zahtevnog ali neophodnog istraživanja.
Ne bih nazvala begom to putovanje uma koji konstantno negde leti, već imersivnom maštom koja se premešta ogromnom brzinom sa jedne tačke (pod)svesti na drugu. A opet je i ta mašta usko povezana za realnost i podstaknuta svakodnevnim posmatranjem okoline. Nisam sigurna da li se radi o "potrebi" dotične imaginacije. Pre su to divergentne misli koje se prirodno odigravaju dok razvijam neki projekat.
Zamka je permutovati inovativno sa autentičnim. Mislim da je inovativnost još jedan škakljivi konstrukt koji vapi za "inovativnom", što fleksibilnijom, definicijom. Nije inovativno samo ono što je novo, jer i "stare" stvari mogu da se originalno prikažu ili "iznova" iskoriste (prisvoje). Setimo se Borisa Grojsa, koji pojašnjava inovaciju kao "revalorizaciju vrednosti" i koji nam skreće pažnju na poziciju kulturnih institucija. Ipak ponovo polazim od publike koja tumači nečije delo, subjektivnog stava, senzibiliteta i (pred)znanja. U doba recikliranih informacija i masovne reprodukcije prepoznatljivih kanona, jedan od opštih utisaka može biti da je sve već rečeno, i to više puta, dakle prežvakano. Radije bih se osvrnula na inovativnost odabira i pristupa specifičnoj temi: počevši od individualnog (pred)osećaja, do njegovog prevoda u kolektivno polje. Iskreno mi je bitnije, štaviše urgentnije, da se konačno pozabavimo negovanjem empatije nego da ostanemo u začaranom krugu egocentrično-licemerne plitkosti u ime revolucionarnih obrazaca. Da zaokružim: inovativnost leži u (re)interpretaciji kroz detektovanje, prihvatanje, pa izoštravanje svoje unutrašnje jedinstvenosti – skromne, ali same po sebi inovativne.
Imam hiljadu planova, iako ih sporo sprovodim. Naprotiv, od kada sam prestala da žurim, prepuštam se prilikama koje me usmeravaju ka zamišljenim ciljevima. Neki se menjaju, neki gube, a ovi noviji se nadovezuju na dugačku listu snova, jer ambicije ne znaju za granice.
Ne znam kako da odvojim arhitekturu od filma, muzike, fotografije, i poezije. Sva ta polja su istovremeno uticala na moje neprestano sazrevanje, i relativno rano, dok sam još bila dete, ušla u moj spektar percepcija poput hobija. Sa pet godina sam šablonima i šestarom nacrtala osnove zamišljenog hotelskog kompleksa, sa šest sam prepoznavala kultne filmske scene, sa sedam sam počela da sviram klavir, sa deset sam koristila tatin foto-aparat, a do dvanaeste sam imala zbirku kratkih priča i pesama na francuskom. Pored toga, opet bih istakla direktno okruženje kao najbliži izvor inspiracije – prijatelji, putovanja, prebivališta. A veliku ulogu igra naravno i svakodevna multilingvistička komunikacija.
Po onome što vidim i čujem, a uzimajući u obzir društveno-politički kontekst i slobodu izražavanja, čini mi se da se "mlađi" talas savremenih srpskih umetnika u poslednjih par godina razvija u skladu sa tehnološkim promenama, tačnije imperativima. Da li je to kroz performans, pozorište, dizajn u širem smislu, književnost ili audiovizuelni sadržaj – moja generacija se prilično ambiciozno kreće i po međunarodnim strujama, postavlja se kao pristupačna i zaista je vredna pažnje.
Pre bih rekla da je suprotno: onako kako se ja kao ličnost menjam – prema sebi, prema svetu – ili dolazim do novih saznanja, tako se oblikuju moje ideje i stvaralačke tendencije.