Back to top

Maja Simišić

My main artistic methodology is „taking something I hate and turning it into something I like“; I call that technique „restroy“.

Zdravo! Ja sam Maja.
Studiram modni dizajn.
Obično ljudi misle da pravim odeću, iako to zapravo ne radim.
Tokom mog četvorogodišnjeg BA studija na Akademiji Villem de Kooning u Holandiji, otkrila sam da mrzim modni sistem, iako volim modu.
Moda može biti bilo šta i svojim radom joj dajem svoje značenje.
Istražujem društvo, kulturne fenomene, posebno sa područja Balkana kako me sentimentalno privlači zemlja iz koje potiču moje bake.
Uništavam stvarnosti i rekonstruišem ih u nešto novo, nešto moje.
Kao građanin koji nije član eu, angažujem se političkim temama i kritikujem sisteme, ali ipak na duhovit i snažan način.
To je takođe nešto što ću sve više uključivati u svoj budući rad, zato što mi je drago srcu i duši.
To je nešto što mi ispunjava misli i ne daje mi da spavam.
I ako postoji takva tema u mojoj glavi, jedini način da ga pustim napolje i budem bar malo mirna je kroz umetnost.
I tako, ako bih zaista morala lejbelovati, opisala bih se kao multidisciplinarni umetnik.
Stoga želim da u budućnosti budem nezavisna umetnica, da radim na samostalnim projektima, sarađujem , učim , istražujem , izlažem u muzejima i galerijama širom sveta, i akademski rastem kroz dalje obrazovanje u različitim oblastima.

Šta je za tebe zajednički jezik mladih?

Zajednicki jezik mladih za mene je neka sinergija, zajednicko razumevanje koje ne mora da bude u pricanju/jeziku, vise neke misli i osecanja koje se povezuju.

Kako izgleda proces nastanka jednog tvog rada?

Proces stvaranja kod mene lično je jedna velika zavrzlama. Uvek imam neke ideje i teme u glavi koje me zanimaju, što je jako dobro u smislu da nikad ne ostanem bez inspiracije, ali u istu ruku nastaje haos u mozgu gde se previše tema poveže i onda ni meni samoj nekad ne bude jasno ''šta je pisac hteo da kaže'' 🙂 mada većina mojih tema proizilazi iz radoznalosti samo analize sebe i healing-a svojih nekih traumi kroz projekte. Meni je najvažnije da imam dobar koncept jer iz dobrog koncepta može da se napravi na kraju svašta, i to ne mora da bude na primer moda (koji je moj major) nego može se rezultirati u raznim oblicima.

Koji su izazovi stvaranja umetnosti onakvom kakvom je ti stvaraš?

Najveći izazov je to da ne želim da stvaram produkte i nije mi važno da li i kako će se taj moj rad ''prodati'' jer mislim da umetnost ima vrednost veću od novčane. A to je naravno problem u ovom kapitalističkom svetu u kome živimo. Sem toga nerazumevanje mog rada i koncepta, mada to je nešto na šta svaki umetnik ponekad nabasa i to sam nekako i prihvatila. Možda će, jednog dana i razumeti. A pitanje je i: ''Da li je važno da razumeju?'' 

Da li si ti umetnik/ca i šta za tebe predstavlja ta reč?

Ovo je zanimljivo pitanje s obzirom da često nailazim na taj neki clash dizajna i umetnosti i spike o koje su razlike i šta je ''bolje'' itd. Ja sam shvatila da me stvarno nije briga tj. pokušavam da radim na tome da me nije briga kako će ko da me zove i vidi, nego furam neki svoz fazon i ko god hoće to da nazove kako god, dobrodošao je. A za mene umetnik znači biti senzibilna osoba koja vidi svet svojim očima i nalazi način da ispolji taj neki pogled na život i okolinu...Umentici po meni su praktični filozofi, razmiljanje je, ja smatram, jako važan deo bivanja umetnika.

Koji je tvoj beg od stvarnosti? Imaš li uopšte potrebu za begom?

Svako ima beg od stvarnosti. I moj projekat koji izlažem na Bijenalu mladih se radi baš o tome. Kad je meni baš, baš teško, zamislim brdo tj. planinu, šumu i kuću mog dede u Bosni. Naravno beg od stvarnosti može biti baš svašta, ali eto mene baš nekako smiruje ta misao, ta fantazija. I moguće je da je ta slika u mojoj glavi bolja nego u stvarnosti, ali mi smo 'the thinking me' homo sapiens sapiens i smatram da je fantazija naše najveće oružje.

Šta za tebe znači biti inovativan?

Biti inovativan za mene znači preispitivati svet i sisteme u kojim živimo i ne reći svemu da, nego buniti se i stvarati neki novi sistem (sa sistemom mislim kao društveni sistem, politički prvenstveno).

Imaš li plan za budućnost? Gde tvoja umetnička praksa može da te odvede?

Sveze sam diplomirala sa umetničke akademije u Holandiji i planiram da ostanem tamo još jedno godinu dana i onda ću da vidim dalje gde ću i šta ću. Mada volela bih da radim rezidencije i putujem, a s obzirom da uvek imam ideje neće mi biti dosadno nikad. 😀 Jedino što me brine je finansijska podrška umetnicima, ali mislim da umetnici svuda imaju te poteškoće i razmišljaju o toj temi.

Šta je najviše uticalo na tebe da postaneš ono što si sada / da se baviš time čime se baviš?

Ovo će da zvuči malo 'corny' ali 'struggle' tj. borba. Dosta ljudi misli da je život u inostranstvu bajan, i jeste delimično, ali nosi neku težinu sa sobom. Pogotovo ako nisi iz imućne porodice generalno život je borba. A inače i mentalne poteškoće i borba sa mislima. Neki puknu pod pritiskom, a neki postanu dijamanti...ovo je isto 'corny' ali moje iskustvo je stvarno tako ahahah. 

Kako bi opisao/la mladu srpsku kulturno-umetničku scenu?

Pošto sam ubrzo nakon završene gimnazije otišla za Holandiju i iz ličnih razloga se nisam vraćala često za Beograd, kulturno-umetnička scena u Srbiji mi nije jako poznata. Mada bih volela da se više integrišem i upoznam nove mlade umetnike u Srbiji i uključim se u taj svet.

Na koji način te tvoj idejni i stvaralački proces oblikuje i/ili menja kao ličnost, da li uopšte?

Primetila sam da se definitvno menjam kroz svaki svoj projekat. Sa tim uključujem i frizuru, celokupan stil, odeću i slično. Ja nekako baš postanem deo svog projekta nekako. Tako da, da, moj stvaralački proces jako utiče na moju ličnost, a to je i povezano sa tim da ja svoju umetnost ne vidim kao neki posao, nego stvarno kao deo mene i deo mog bivstvovanja.